Registratie van de uiteindelijke begunstigden in het UBO-register
Elke vennootschap of vereniging in België moet sinds 30 september 2019 zijn uiteindelijke begunstigde definiëren. Voor vennootschappen zijn dit in het gros van de gevallen de hoofdaandeelhouders, dus iedereen met meer dan 25% van de aandelen.
‘Uiteindelijke begunstigde’ kan je hier vrij letterlijk zien: de uitsplitsing gaat door tot op de uiteindelijke natuurlijke persoon
- ook als die 25% aandelen of stemrecht heeft via verschillende bedrijven
- of als je meerderheidsaandeelhouder bent in een bedrijf dat meer dan 25% van de stemrechten of aandelen heeft van de informatieplichtige (in casu: de vennootschap).
Daarnaast wordt er gekeken naar iedereen die zeggenschap heeft op een andere wijze over de vennootschap via andere middelen. Dat kan bijvoorbeeld via aandeelhoudersovereenkomsten, via het recht om de meerderheid van de leden van de raad van bestuur te benoemen, via bepaalde vetorechten, …
Als deze stappen niets opleveren wordt het hoger leidinggevend personeel aangeduid als UBO.
In een vereniging kan de lijst met uiteindelijke begunstigden veel langer worden:
- de personen die lid zijn van de raad van bestuur
- de personen die gemachtigd zijn de vereniging te vertegenwoordigen
- de personen belast met het dagelijks bestuur
- de stichters (alleen van stichtingen)
- diegenen in wiens belang de vereniging werd opgericht of werkzaam is
- elke andere natuurlijke persoon die via andere middelen uiteindelijke zeggenschap uitoefent over de vereniging.
Wie heeft toegang tot het UBO-register?
Wil dit zeggen dat deze informatie voor iedereen beschikbaar is? Ja en neen.
- De overheid heeft vrije toegang tot deze gegevens.
- Banken en verzekeraars kunnen betalend toegang krijgen tot deze gegevens in het kader van de nakoming van hun verplichtingen inzake waakzaamheid ten aanzien van cliënten.
- Het grote publiek kan toegang krijgen tot een beperkte versie van de gegevens. Dit is bovendien betalend en administratief omslachtig.
Er wordt ook een register bijgehouden van iedereen die de voorgaande 6 maand jouw gegevens heeft geconsulteerd. Je kan dit opvragen via de website van de gegevensbeschermingsautoriteit.
Meer info over het UBO-register?
Bijkomende info over het UBO-register vind je op de website van Financiën Belgium via (bijgewerkt op 19/07/2019, addenda van 16/09/2019, zie paragraaf 2.1.4), of je kan je laten adviseren door jouw boekhouder/fiscalist in één van de Stimaa-kantoren in jouw buurt.